Home » نقاشی » درس‌هایی برای مدیران بازاریابی

درس‌هایی برای مدیران بازاریابی

چکیده

این پژوهش به دنبال استخراج تصویر ذهنی مردم ایران (شهر اصفهان به‎عنوان مورد مطالعه) از شخصیت­ های کهن ­الگویی است. به‎علاوه، بر مبنای نظریۀ نمادگری شکل، اشکال هندسی به‎عنوان یکی از عناصری که ممکن است در انتقال معنای کهن­ الگویی به برندها نقش داشته باشند، مطالعه شده ­اند. نتایج اجرای مطالعات مقدماتی و مطالعۀ اصلی شامل 77 مصاحبۀ عمیق نیم ه­ساختاریافته نشان می­دهد تصویر ذهنی پاسخگویان ایرانی از شخصیت­های کهن‎الگویی با ادبیات موجود در این زمینه شباهت­ ها و تفاوت­ هایی دارد. همچنین متناسب و نامتناسب­ترین اشکال هندسی با هر کهن ­الگو شناسایی شدند. تداعیات کهن­ الگویی افراد از اشکال هندسی مبتنی بر برایند معانی ذاتی ناشی از ویژگی­ هایی مثل تقارن، زاویه­ داری و تعداد اضلاع و نیز، معانی اکتسابی است. علاوه بر این، خلاف پژوهش­ های پیشین در خصوص اشکال هندسی، زاویه ­دار بودن تنها عامل اثرگذار بر ادراک کهن ­الگویی از اشکال نبوده و در مورد همۀ کهن­ الگوها نیز عامل مؤثر نیست. نتایج این پژوهش می­تواند در طراحی محصول و لوگوی شرکت و تبلیغات و به‎طور کلی مدیریت معنای برند، بسیار مفید باشد.

کلیدواژه ها

شخصیت برند؛ شکل؛ کهن‌الگو؛ معنای برند؛ هویت دیداری

نویسندگان:

عاطفه طالب نژاد: دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

 بهرام رنجبریان: استاد مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

حمید بیدرام: دانشیار گروه آمار، دانشکدۀ علوم، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

 حسین سماواتیان: دانشیار گروه روان‎شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‎شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

فصلنامه مدیریت بازرگانی – دوره 9، شماره 4، زمستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *