Home » نقاشی » کرمانشاه| وقتی بازار پوشاک غرب کشور در دام تولیدات چینی می‌افتد

کرمانشاه| وقتی بازار پوشاک غرب کشور در دام تولیدات چینی می‌افتد

به گزارش آموزش هنر نقاشی شارژ به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، پوشش در کنار کارکردهای فرهنگی، بازار بزرگی است که اقتصاد بسیاری از مناطق را رونق داده است. این روزها پوشاک جایگاهی در رونق اقتصادی استان کرمانشاه ندارد زیرا پوشاک منطقه‌ای که دارای پوششی محلی، متنوع و اصیل است را خارجی‌هایی تأمین می‌کنند که شناختنی از فرهنگ مردمان این دیار ندارند.

به گفته مجری جشنواره مد و لباس ایرانی – اسلامی فجر استان کرمانشاه 90درصد درآمد حاصل از تولیدات پوشاک نصیب خارج از استان می‌شود و معدود تولیدکنندگان کرمانشاهی نیز کارها را به صورت برش خورده از سایر مناطق وارد می‌کنند تا در کارگاه‌ها دوخته شوند و از سوی دیگر نیز کشور چین تمام بازار پوشاک را قبضه کرده است.

دومین نقطه منفی این رویه را می‌توان تهاجم فرهنگی دانست که این روزها از مقوله بدحجابی عبور کرده به "بدپوششی" رسیده است که آثار زیانبار اخلاقی را در جامعه به همراه دارد و ایجاد ناامنی و سلب آرامش، ترویج رذایل اخلاقی، اختلالات روحی و روانی، تزلزل نهاد خانواده، مشکلات آموزشی و تضعیف اعتقادات دینی را از اثرات این رویه است.

استان کرمانشاه میزبان سومین جشنواره استانی مد و لباس اسلامی ایرانی فجر بود که تلاشی برای بازگشت به فرهنگ اصیل پوششی این دیار بود و در گفت‌وگو با مسئولان برگزاری این نمایشگاه چرایی برپایی و دستاوردهای آن بررسی شد.

خروج 90درصد درآمد پوشاک از استان کرمانشاه

مجری جشنواره مد و لباس ایرانی – اسلامی فجر استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه این جشنواره به موازات هفتمین مسابقه کشوری در تهران در بخش نمایشگاهی برای سومین بار و در بخش مسابقات زنده برای نخستین بار در استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: بخش مسابقات به‌ویژه در شهرستان‌ها نوپا است و با بودجه و امکانات محدود به‌طور طبیعی ممکن است با کاستی‌هایی مواجه باشد.

لیلا نوری‌الاصل در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با بیان اینکه در بخش نمایشگاهی 130 اثر از 100 طراح استان به نمایش گذاشته شد، عنوان کرد: طراحان از قشر آزاد جامعه، دانشجویان و مدرسان دانشگاه هستند و تعدادی اثر نیز در قالب چاپ و طراحی پارچه به صورت طرح‌هایی روی مقوا یا روسری و پارچه و آثاری در قالب کیف و زیورآلات نیز به دبیرخانه ارسال شده بود.

وی با اشاره به اینکه لباس‌های طراحی شده در ژانرهای مختلفی ایده‌پردازی و اجرا شده بود، گفت: آثار ارسال شده از لباس‌های سنتی و نقوش محلی استان، دفاع مقدس، قیام عاشورا و طراحی لباس‌های مفهومی از نقد معضلات اجتماعی، دفاع مقدس و غیره ایده گرفته‌اند و در بخش عفاف و حجاب نیز تعدادی لباس‌ در زمینه لباس فرم ادارات و مدارس ارسال شده بود.

وی افزود: بین کارهای مسابقه‌ای سه تیم برگزیده وجود داشت که به آن‌ها جایزه نقدی و لوح تقدیر اهدا شد تا برای مسابقات بین‌المللی سال 97 در تهران معرفی شوند و در بخش نمایشگاهی نیز در سه ژانر برگزیده معرفی شد و به تمام افرادی که به جشنواره آثار ارسال کردند گواهی حضور ارائه شد.

نوری‌الاصل با بیان اینکه با زمان محدود و کمتر از 10 روز برای جمع‌آوری آثار در این حد آثار دریافت شد، افزود: نسبت به اطلاع‌رسانی محدود آثار ارسال شده قابل قبول و قوی هستند و المان‌های ایرانی – اسلامی در آن‌ها رعایت شده است و امید داریم با تلاش‌های انجام شده موفق شویم ارتباطی بین تولیدکننده، طراح و بازار ایجاد شود تا این حلقه گم شده اقتصاد استان را رونق دهد.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره برقراری ارتباط بین این گروه‌ها و ایجاد انگیزه در دانشجویان است که در صورت وجود خلاقیت یا ظرفیتی در استان مورد استفاده قرار گیرد و از طرح‌های دانشجویان و هنرمندانی که اثرات خود را به دبیرخانه ارسال کردند و منتخبان دیده شوند و آثار آن‌ها در استان به تولید برسد.

نوری‌الاصل با اشاره به اینکه 90 درصد درآمد حاصل از تولیدات پوشاک نصیب خارج از استان می‌شود، گفت: تولیدکنندگان به صورت روزمزد فعالیت می‌کنند و خودشان کار طراحی و برش را انجام نمی‌دهند و کارها را به صورت برش خورده از استان‌های بزرگ همچون تهران و مشهد دریافت می‌کنند و با دستمزدی بسیار ناچیز در کارگاه‌ها دوخت می‌کنند و این موضوع با این همه کارگاه موجود در استان جای تأسف دارد.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه به عنوان یک استان مرزنشین دارای ظرفیت صادرات می‌تواند پوشاک خود را به خارج از کشور صادر کند، عنوان کرد: انگیزه ما این است که آثار تولیدکنندگان به بازار عرضه و برای فروشندگان نیز اعتماد ایجاد شود و از تولیدکنندگانی که در استان فعالیت می‌کنند جنس خریداری کنند که چرخه اقتصادی استان به حرکت درآید.

بازار پوشاک در تسخیر تولیدات کشور چین

کارشناس مد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه این جشنواره با تلاش اعضای بنیاد ملی مد و لباس راه‌اندازی شد، اظهار داشت: با تلاش اعضا لباس‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره تفکیک شد که از لباس‌های محلی ایده گرفته شده‌اند و هر کدام پس از داوری در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

فرحناز امیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه یکی از ویژگی‌های خاص جشنواره امسال را برگزاری مسابقه طراحی زنده از ایده تا اجرا عنوان کرد و گفت: در این مسابقات گروه‌های سه نفره طراح، الگوساز و دوزنده شرکت کردند و این گروه‌ها در مدت زمان تعیین شده طراحی، الگوسازی و دوزندگی را دادند که بهترین لباس هر روز نیز معرفی شد.

وی بیان کرد: درد دل تمام اهالی فرهنگ این است که متأسفانه به دلیل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، چین تمام بازار پوشاک را تسخیر کرده در حالی که طراحان لباس طرح سنتی و بومی محلی را مد نظر دارند و ایده‌های آن‌ها به‌طور تقریبی الهام گرفته از لباس‌های قدیم منطقه بوده که آن را زنده کنند.

امیدی عنوان کرد: برای احیای لباس‌های ایرانی – اسلامی باید ترفندهایی در طراحی لباس‌ها مدنظر قرار بگیرد و لباس‌ها به سمتی سوق داده شود که جوانان به طرف لباس‌های وارداتی نروند و این موضوع به طور کامل نیازمند حمایت است.

کارشناس مد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: چنانچه بتوانیم تولیدکنندگان و فعالان را به این سمت هدایت کنیم باید از دوزندگان این لباس‌ها که بیشتر جوان هستند حمایت شود و در این صورت می‌توان لباس‌های داخلی را به بازار عرضه کرد و مورد ‍پسند جوانان قرار گرفت.‍

امیدی با اشاره به اینکه مانتو در ایران مرسوم است اما متأسفانه از ترکیه وارد می‌شود، بیان کرد: طرح‌های ایرانی – اسلامی نادیده گرفته شده و به مدل‌های خارجی توجه می‌شود؛ در حالی که باید تولیدکننده و طراح ایرانی مورد حمایت قرار گیرد و این موضوع علاوه بر شکیل شدن لباس‌ها سبب رونق گرفتن اقتصاد می‌شود و لباس‌ها از طرح‌های نامتناسب با فرهنگ ایرانی دور می‌شود.

وی درباره نحوه حمایت ارشاد از تولیدکننده و طراحان پوشاک گفت: از چند سال گذشته معاونت هنری وزارت ارشاد بنیاد ملی مد و لباس را تأسیس کرده و این بنیاد با تشکیل کارگروه‌ها بانک اطلاعاتی خود را تکمیل می‌کند که متوجه شود در نقاط مختلف کشور چه افرادی چه فعالیت‌هایی در این زمینه انجام می‌دهند و در نهایت از طراحان حمایت شود.

امیدی افزود: هنگامی که طرح‌ها حمایت و برای تولید معرفی شود نیازمند حمایت‌هایی است و اکنون تسهیلاتی برای این تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است و براساس برنامه ابلاغ شده مشاغل خانگی یکی از این حرفه‌ها است و بانوان خانه‌دار می‌توانند از این تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند و کار خود همچون خیاطی را توسعه دهند.

کیفیت و قیمت پایین پوشاک تولیدی کشور چین

عضو انجمن طراحان استان کرمانشاه اظهار داشت: لباس‌هایی که در بازار مشاهده می‌شود از سنت‌ها فاصله بسیاری دارد و هدف اصلی از این جشنواره و طراحی‌ها این است که به سنت‌ها نزدیک‌تر شویم و فرهنگ خود را برای افزایش استقبال بیشتر به نمایش بگذاریم.

لادن نوربخش در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه افزود: برخی از لباس‌های سنتی در گذشته شاید مورد تمسخر قرار می‌گرفت اما اکنون وضعیت متفاوت است و چنانچه فردی لباسی با طراحی "گلونی" کرمانشاه مشاهده می‌کند بیشتر لذت می‌برد و در لباس‌های موجود در نمایشگاه از طرح گلونی بسیار استفاده شده بودت و می‌توان این فرهنگ را نه‌تنها به مردم کرمانشاه بلکه به استان‌های دیگر معرفی کرد.

وی بیان کرد: در بسیاری از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان و گیلان لباس‌ها مورد استقبال سایر استان‌ها قرار می‌گیرد و طراحان استان کرمانشاه نیز باید توجه داشته باشند که به این سمت و سو حرکت کنند و لباس‌هاس سنتی بیشتر شناخته شوند و لباس‌های خارجی موجود در بازار که مورد استقبال قرار می‌گیرد با طراحی سنتی و نزدیک به اصول شهر و فرهنگ خود ما کمرنگ شود.

نوربخش افزود: چنانچه تولیدکنندگان از کار طراحان سنتی استقبال کنند این مدل لباس‌ها بیشتر در بازار به چشم می‌خورد و خوشایند است اما هنگامی که بیشتر فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها از لباس‌های خارجی و دور از فرهنگ ایرانی – اسلامی مملو می‌شود مردم نیز از این لباس‌ها استقبال می‌کنند و هنگامی که لباس‌های ایرانی – اسلامی در بازار محدود باشد به گمان مردم مرسوم نیست و مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون تنها در بازار سرپوشیده کرمانشاه پارچه‌های سنتی بیشتر به چشم می‌خورد گفت: چنانچه این امکان وجود داشته باشد که پارچه‌ها و مواد اولیه با قیمت‌های پایین‌تر تهیه شود به طور قطع از طراحی تا تولید و دوخت، قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد و مردم نیز از نظر قیمتی بیشتر استقبال می‌کنند.

نوربخش گفت: یکی از درخواست‌های طراحان حمایت از ابعاد مختلف از جمله استقبال از طرح‌ها است که سبب افزایش انگیزه شود و به طور نمونه کشوری همچون ترکیه که از نظر فرهنگ و آداب و رسوم با ایران فاصله بسیاری دارد از نظر طراحی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و اکنون به عنوان مهد لباس شناخته می‌شود در حالی که تمام استان‌های ایران می‌توانند در این زمینه موفق باشند.

یکی دیگر از طراحان سومین جشنواره مد و لباس نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: بیشتر طرح‌های موجود در جشنواره علاوه بر اینکه برای اجتماع مورد استفاده قرار می‌گیرد با این دیدگاه طراحی شده که بتواند سلیقه جوانان را به سمت لباس‌های سنتی سوق دهد.

روشنک مرادی با اشاره به اینکه برخی از لباس‌های موجود در بازار منطبق بر فرهنگ ایرانی نیست و از فرهنگ‌های بیگانه تقلید شده است، عنوان کرد: در این نمایشگاه لباس‌های سنتی با پارچه‌های منطقه کرمانشاه ترکیب شده است به‌طور نمونه از طرح گلونی یا پارچه‌های گلونی در آثار استفاده شده است که بتوانیم از این طریق خود را معرفی کنیم و امید داریم جوانان این سبک را بپسندند.

مرادی گفت: برخی از لباس‌های موجود در بازار چینی هستند و کیفیت آن‌ها قابل مقایسه با لباس‌های سنتی نیست زیرا به دلیل کیفیت پایین دارای قیمت‌های پایینی هستند و متأسفانه گرایش جامعه به استفاده از آن‌ها به دلیل تنوع در خرید زیاد است و همین موضوع سبب شده روی لباس‌های تولید داخل مؤثر باشد.

در رابطه با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، علاوه بر دیدگاه‌های متولیان آن باید به این نکته اشاره کرد که با وجود اینکه این طرح‌ها با الهام از فرهنگ بومی ایجاد شده اما در جامعه کمتر امکان استفاده از آنها به‌عنوان پوشش وجود دارد و از سوی دیگر نیز پرداخت قیمت‌های تعیین شده برای آن‌ها تنها از عهده قشر خاصی از جامعه برمی‌آید.

عمومی‌تر شدن طراحی‌ها، فرهنگ‌سازی برای استفاده از این طرح‌ها مثل انتخاب آنها برای پوشش برخی مجموعه‌ها و اقداماتی که آنها را در سبد اقتصادی خانواده‌ها قرار دهد سبب خواهد شد فرهنگ بومی در پوشش جامعه نمایان شده و رونق اقتصادی نیز به تولیدکنندگان پوشاک داخلی بازگردد.

انتهای پیام / ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *