Home » تبلیغات » گفت و گو با عماد الدین دیلمی مدیرعامل شرکت تهران ماشین ابزار TMC

گفت و گو با عماد الدین دیلمی مدیرعامل شرکت تهران ماشین ابزار TMC

گفت و گو با عماد الدین دیلمی مدیرعامل شرکت تهران ماشین ابزار TMC

Interview with Emadeddin Dilami, CEO of Tehran Machine Tool TMC

بسیاری از افراد سالها تلاش می کنند تا یک کار خاص را گاهی فقط برای یکبار به انجام برسانند، آنها هدفی دارند و برای رسیدن به آن با دقت برنامه ریزی می کنند و پرقدرت و با انگیزه آن را تا رسیدن به مقصود دنبال می کنند. ماشین های عظیم در حال کار و جنب و جوش در عین حال منظم یک تیم جوان هر توجهی را به خود جلب می کرد. پرچم های در اهتزاز شرکت TMC در بیست و چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران و جزیره ی آنها در سالن ۳۸ موسوم به سالن آلمان، به یک نشانه برای آدرس دهی تبدیل شده بود. دست اندرکاران این غرفه مانند بازیگران یک تئاتر پرشکوه در میان یک سن پر از دکور و آکسسوار صحنه، هر یک با دقت نقش خود را ایفا می کرد؛ قدرت اجرا و هماهنگی آنها خیره کننده بود.

TMC

فعالیت شرکت ما در حوزه صنعت چاپ است که به طور تخصصی می توان گفت که در قسمت شیت یا ورقی و لیبل در بخش پس از چاپ فعال هستیم. TMC از سال ۱۳۶۸ کار خود را شروع کرد اما در سال ۷۴ به ثبت رسید و تا امروز با نصب هزاران دستگاه در ایران و دیگر کشورها کار خود را با قدرت ادامه داده است.

هدفی که ما در پیش گرفته ایم به روز رسانی تکنولوژی های مصرفی صنعت چاپ و بالا بردن بهره وری صاحبان مشاغل این رسته است، به طوری که نیازهای آنها را به خوبی مرتفع کرده و از آن مهمتر با شرایط اقتصادی و روز بازار نیز مطابقت داشته باشد، به این معنی که بتوانیم ماشین آلاتی را عرضه کنیم که در نهایت به سود دهی خریدار منجر شود. بعضا دیده شده که ماشین آلات بسیار گران قیمتی از اروپا، آمریکا و ژاپن خریداری و وارد کشور شده است اما هیچ درآمدی برای خریداران ایجاد نکرده و باعث متضرر شدن او شده است. برخی هم دستگاه های دست دوم خریده اند اما نتوانسته اند آنها را به درستی نصب کنند و بهره وری خوبی از آن داشته باشند یا اساسا مشکل از خود ماشین ها بوده که مستهلک شده و به درد نخور بوده اند. بعضی اوقات هم دستگاه های فوق حرفه ای و مدرنی توسط صنعتگران داخلی خریداری شده و بهای گزافی برای تهیه آن پرداخت شده است اما به علت نبود اپراتور حرفه ای، کمبود مواد اولیه خاص و عدم سرویس دهی مطلوب به زیان دهی رسیده است. ما در TMC سیاستی را پیش گرفته ایم که اگر حتی یک مجموعه از ما ماشینی خریداری کرد و به هر علتی موفق به ادامه کسب وکار نشد و مجموعه اش آن طور که می خواست پیش نرفت، باز هم بتواند از خریدش منتفع بشود.

یک دستگاه مناسب باید به گونه ای طراحی شده باشد که از لحاظ کاری و قیمتی بتواند جوابگوی نیازهای کاربران باشد و ما هم بر همین اساس سعی کرده ایم که بهترین ها را با مناسب ترین قیمت و بهترین شرایط در اختیار مشتریان خود قرار بدهیم. تهران ماشین ابزار دائماً در حال کنکاش و به روز رسانی خود است تا با محصولات جدیدش در خط سیاستی خود به بالا بردن بهره وری صنعت چاپ و اعتلای آن کمک کنند. TMC امسال هم از این خصیصه مستثنا نبوده و تکنولوژی های جدیدی را وارد بازار نموده و سیستم های نوینی را عرضه کرده است.

شرکت TMC حدود سه دهه است که در بازار چاپ حضور دارد و همچنان پر قدرت پیش می رود

نمایشگاه به مثابه یک ویترین

شرکت TMC حدود سه دهه است که در بازار چاپ حضور دارد و همچنان پر قدرت پیش می رود، چرا که ما بنا را به تغییر به سمت بهبود و توسعه نهاده ایم و دائما خود را با علم روز و وضعیت بازار کار تطبیق می دهیم. ما همواره سعی کرده ایم که نوآوری داشته باشیم و کالاهایی را به کشور وارد کنیم که بتوانند حل کننده نیازهای اساسی صنعت چاپ ما بوده و از طرف دیگر با وضعیت اقتصادی کشور ما متناسب باشند. ما در پی اضافه کردن امکانات به دستگاه ها و ایجاد شرایط تسهیلاتی هستیم که تا حد امکان به مشتریان مان کمک کند.

من معتقدم حتی اگر کسی توان تغییر هم نداشته باشد باز هم داشتن اطلاعات به روز بازار به نفع او تمام می شود، ما در TMC تلاش کرده ایم که رابطه ما با مشتری تنها به مباحث خریدار و فروشنده خلاصه نشود و تهران ماشین ابزار به عنوان یک منبع، اطلاعات را جمع آوری کرده و در مقام مشاور در اختیار مخاطبان خود قرار دهد تا آنان نیز از مواهب تکنولوژی های جدید منتفع شوند. در این نمایشگاه هم ما ضمن معرفی تکنولوژی های جدید یک دید و بازدید با مشتریان مان داشتیم و فعالیت های TMC در طی سال اخیر را محک زدیم تا ضمن نیازسنجی مخاطبین، میزان رضایت آنها از خدمات رسانی ها و تاش همکاران این مجموعه را به دست بیاوریم.

غرفه ی امسال ما حدود ۲۵۰ متر فضای ارزی بود که مثل همیشه دستگاه های عظیمی در آن راه اندازی و به نمایش گذاشته شده بود و تمامی اینها هزینه هایی را در برداشت اما برای هدفی که در ذهن ما بود گریزی از این نوع حضور وجود نداشت. افراد بسیاری در این بازه زمانی به ما سر زدند اما باور کنید ۹۰ درصد این مهمانان از دوستان، همکاران و مشتریان ما بودند و بیشتر وقت ما به سلام و احوالپرسی های متداول گذشت که البته یکی از کارکردهای نمایشگاه هم همین است. بازخورد نمایشگاه عمدتاً در ماه های بعدی مشخص می شود و در خود نمایشگاه اتفاق خاصی رخ نمی دهد اما مهم همین حضور و بازدید و مقوم شدن ارتباطات است که به خوبی صورت گرفت.

به نظر من نمایشگاه در کنار دیگر کارکردهایش، محلی برای مقایسه و همانطور که از اسمش برمی آید محلی است برای بازدید، تست، نمایش و ما که مدعی توانمند بودن هستیم باید بتوانیم قدرت خود را نشان داده و توانایی مان را ثابت کنیم. این توانایی شامل تکنولوژی، کالا، مدیریت، مباحث فنی و امثال آن است. اگر دستگاهی که شما در نمایشگاه استفاده می کنید ضعیف باشد با نوسان ناخواسته ای که به دستگاه وارد می کنید، خود را نشان می دهد. شما نمی توانید دستگاه را مرتبا روشن و در حال کار با سرعتی بالا نگه دارید، چرا که عمدتاً تولید آن انبوه است و جابجایی را مشکل می کند؛ ما باید بنا به نیاز سرعت تولیدی دستگاه را کم و زیاد کنیم.

شخصی حرفه ای و دست اندرکار برای دیدن نحوه و کیفیت کار مراجعه کرده و ما باید حداکثر قدرت دستگاه را به او نشان دهیم و بعد دوباره این میزان را کاهش داده و حداقل برسانیم، در عالم واقع و در هنگام کار ما هرگز این همه سرعت تولید را دستکاری نمی کنیم و بعد از تنظیم اولیه دستگاه به کار می افتد و تا پایان کار با همان سرعت ادامه می دهد. در نمایشگاه این نوسانات وجود دارد که بد هم نیست و در واقع آزمونی برای قدرتمندی و تست کیفیت دستگاه و ماشین آلات ارائه شده توسط شرکت است.

یک مورد دیگر در مورد این حضور، نشان دادن نظم و مدیریت یک مجموعه است. دست اندرکار این صنعت می آید و مقایسه می کند که یک مجموعه تا چه حد حرفه ای و فنی است آیا اگر ۲۰ دستگاه ارائه داده شده توسط او به ۴۰ دستگاه برسد باز هم توانایی سرویس دهی و خدمات رسانی دارد یا نه. ما در واقع با این حضور قدرت خود را محک می زنیم.

چهار روز نمایشگاه پر از چالش است و کار سنگینی را می طلبد و ورای بودن نیروی متخصص و تکنسین، نیاز به مدیریتی همه جانبه دارد. ما باید تعادلی را بر کار دستگاه، بازدید مشتریان و سایر مقتضیات به انجام برسانیم و به نظر من اگر مجموعه ای نتوانست این چند روز نمایشگاه را آنطور که باید و شاید از هر لحاظ حرفه ای و عالی برگزار کند نشانه ضعف است و نیاز به بازبینی بر کارش دارد. این چهار روز ویترین توانایی های یک مجموعه است و من خدا را شاکرم که TMC باز هم توانست با موفقیت ظاهر شده و بدون هیچ مشکلی این آزمون سخت را از سر بگذراند.

برنامه ریزی برای بهترین بودن

برنامه ریزی برای بهترین بودن

ما از زمان ورود به سال جدید و تقریباً از اردیبهشت ماه هر سال شروع به برنامه ریزی برای شرکت در نمایشگاه می کنیم. شرکت ها بعد از توسعه یابی نیاز به بخشی برای برنامه ریزی دارند و TMC با کمک این بخش تمامی کارهای مد نظرش را از ماه ها قبل برنامه ریزی و تنظیم می کند. نظمی که شما در نمایشگاه مشاهده می کنید حاصل زحمت شبانه روزی ما است و به یک هفته قبل از نمایشگاه خلاصه نمی شود.

ما بر اساس محصولاتی که قصد نمایش شان را داریم به ارزیابی می پردازیم و مساحت غرفه یمان را مشخص می کنیم. TMC برنامه ریزی دقیقی برای ورود ماشین ها انجام می دهد چرا که گاهی ترخیص و حمل و نقل دستگاه از بندرعباس تا تهران بیشتر از ارسال آنها از چین تا ایران زمان می برد و این مقتضیات جایی را برای ریسک کردن و اهمال کاری باقی نمی گذارند. در این صدها باری که TMC در نمایشگاه های مختلف حضور یافته تا به حال نشده است که غرفه اش آماده باشد و ماشین ها به موقع به آن نرسند.

ما دو ماه قبل از شروع نمایشگاه دست به تبلیغات و اطلاع رسانی و دعوت از دوستان زدیم و از بازخوردها مشخص شد که آنها دست خالی هم از نمایشگاه برنگشته اند و مراوداتی با شرکت ما و یا دیگر اعضای خانواده چاپ برقرار کرده اند. ما وقت و هزینه های زیادی را برای این مهم به انجام رساندیم و شلوغی غرفه ی ما اتفاقی نبود. امیدوارم که سایر اعضای خانواده و شرکت کنندگان و غرفه داران این صنف بزرگ ریشه دار از این دست کارها صورت دهند و تبلیغات خود را بر زحمات و تبلیغات جداگانه نمایشگاه علاوه کنند و آنها را بسنده ندانند.

هر سال ما جزو برندهایی هستیم که در گزارش های تصویری شبکه های تلویزیونی وجود دارد و این به خاطر ایجاد جذابیتی است که غرفه ما در نمایشگاه داشته است. در حال کار بودن چند دستگاه و دیدن روند تولید و چاپ در نمایشگاه و از طرفی بزرگ بودن غرفه و پرچم های در اهتزاز TMC از دلایل جذب مخاطبان به سمت این غرفه هستند. ما از غرفه های اروپایی الگوبرداری کرده ایم و راهی که انتخاب کرده ایم بارها امتحان شده و بازده آن مشخص است. این نوع حضور بارها توسط شرکت های بزرگ بین المللی امتحان شده و بعد از بارها تغییرات بزرگ و کوچک به شکل یک دستورالعمل به روز درآمده و ما نیز سعی کرده ایم این مهم را به اجرا درآوریم که تاکنون موفق بوده ایم.

نمایشگاه های بین المللی در هر کشوری به مثابه نمادی از قدرت و صلابت آن کشور محسوب می شوند. مطمئن باشید همانطور که ما از نمایشگاه های منطقه و دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی بازدید می کنیم آنها هم ما را از دور و نزدیک رصد می کنند و تغییرات بازار ما را از طریق آن دنبال می کنند. یکی از مهمترین اهداف ما ایجاد یک وجه و نشان دادن یک چهره قوی از صنعت کشورمان بوده است، TMC هزینه های زمانی، مالی و کاری زیادی را متحمل شده تا چهره ای حرفه ای از صنعت چاپ ایران را نشان دهد تا ایران حداقل قدرت خود در این صنعت را میان کشورهای منطقه به رخ بکشد.

جالب است بدانید که بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی هنگامی که برای قیمت گرفتن به غرفه ما سر می زدند و ما بخاطر مشکلات صادراتی کارخان ههای سازنده ای که نماینده آن هستیم را به آنها معرفی می کردیم، آنها اصرار می کردند و می گفتند ما ترجیح میدهیم این دستگاه را از شما خریداری کنیم چرا که قیمت شما به عنوان نماینده رسمی با قیمت کارخانه اصلی برابر است و ما ترجیح می دهیم ماشین را از شما خریداری کنیم تا سرویس آن را نیز از شما دریافت کنیم. این نشانه ی اعتمادسازی ما در این سال ها و حضورهای متمادی ما در دوره های مختلف نمایشگاهی است.

دپارتمان خدمات پس از فروش

ما در TMC دپارتمانی را با نام خدمات پس از فروش راه اندازی کرده ایم که برای این مهم یکبار پرسنل در کارخانه تولید کننده و هنگام ساخت و مونتاژ دستگاه ها حضور یافته و آموزش های لازم را می بینند و دفعه دیگر توسط مهندسین کارخانه، تعمیر و نصب دستگاه ها را می آموزند و در مرحله ی بعدی این پرسنل آموزش های خود را به نیروهای جوان تری که در بخش تامین و نگهداری مشغول هستند منتقل می کنند. ما با این روند توانستیه ام یکی از قوی ترین تیم های سرویس دهی کشور را در اختیار داشته باشیم.

با کمک این تیم زبده موفق شده ایم به صورتی برنامه ریزی و عمل کنیم که ماشینی در لیست انتظار سرویس TMC باقی نماند و هیچ دستگاهی از خط تولید مشتریان ما، حتی برای مدت اندکی خارج نشود.

گفتنی است که TMC تنها شرکتی است که موفق شده جواز اتحادیه چاپخانه داران را برای فروش و خدمات پس از فروش ماشین آلات اخذ کند. ما بر اساس اعتماد اتحادیه و گواهینامه هایی که در اختیار داریم، تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا مشتریان از ما کمال رضایت را داشته باشند. ما TMC عضوی از خانواده و اتحادیه چاپ دانسته و خود را موظف به پاسخگویی به سرپرست خانواده می دانیم. ما تمام قد پشت محصولاتی که عرضه می کنیم ایستاده ایم و جوابگوی تمامی ابهامات و مشکلات احتمالی هستیم و نمی گذاریم خانواده چاپ به خاطر هیچ سود و منفعت شخصی زیر سوال برود و از ناحیه ما سر افکنده شود.

TMC اولین و قدیمی ترین شرکتی در کشور بود که در حوزه چاپ با چین وارد تجارت شد.

کشف چین بر اساس نیازسنجی بازار

TMC اولین و قدیمی ترین شرکتی در کشور بود که در حوزه چاپ با چین وارد تجارت شد. ما این تجارت را نیاز بازار اقتصادی ایران دیدیم و در عین حال بر روی کیفیت کار هم متمرکز بودیم، ما راهی را پرقدرت شروع کرده و ادامه دادیم. امروزه شما به بازار هر کشوری نگاه کنید خواهید دید که بخشی از آن به تولیدات چینی اختصاص یافته است.

من دستگاه های فول اتومات سلفون کش را مثال می زنم که خود ما از واردکنندگان آن هستیم؛ یک قسمت بازار این دستگاه تولیدات اروپایی هستند که با سرعت و کیفیت بسیار بالا کار می کنند، مدل های دیگری هم هست که در کشورهای صنعتی چون انگلیس تولید می شود و ضمن سلفون کشی همزمان یووی سیلک هم روی کار انجام می دهد که شاید این دستگاه ها در ایران وجود نداشته باشند اما در دنیا تولید می شوند .محصولات متفاوتی در هر بخش چاپ موجود است اما باید بدانید که مجموعه های کوچکی وجود دارند که برای کار خود با تیراژهای پایین نیاز به دستگاه های به صرفه دارند و گاهی نیاز است که حتی کارها با دستگاه های دستی به انجام برسد و در این صورت اروپا هیچ گزینه ای را برای آنها ندارد. دستگاه های با خاصیت پیش گفته فقط در کشورهایی چون چین، هند و ایران تولید می شوند این بخش از تولیدات جهانی به کشورهای آسیایی سپرده شده است و در اروپا تولیدی ندارد.

همانطور که گفتم ما با دیدن نیاز روز بازار به این کار مبادرت کردیم و اولین شرکتی بودیم که از چین دست به واردات ماشین آلات چاپ زد. آن زمان به سن من نمی خورد اما پدرم می گفت که زمان اولین سفرهایش به چین در کل پکن کمتر از ده اتومبیل وجود داشت و رانندگی یک شغل پردرآمد و مهم محسوب می شد. کسی در چین زبان انگلیسی نمی دانست و همیشه یک مترجم تمام وقت با او بود، وضعیت ارتباطات هم مثل امروز نبود که شما در یک چشم به هم زدن پیام را به آن طرف دنیا مخابره کنید، ارتباط ما توسط تلکست به انجام می رسید و همه چیز نسبت به امروز متفاوت بود. از آن زمان شرکت ما با چین همکاری می کرد.

گسترش واردات

TMC با توجه به بالا رفتن سفارشات، نیاز مشتریانش و ارتقاء روز به روز سطح شرکت، در حال بررسی و مذاکره برای عقد قرارداد با چند شرکت آلمانی، ایتالیایی و بلژیکی است تا بتواند دست به واردات نسل جدیدی از ماشین آلات چاپ و بسته بندی بزند. این بدان معنی نیست که محصولات قبلی ما تحت الشعاع قرار بگیرند و از نقطه توجه کنار بروند؛ امکان ورود ماشین آلات فعلی از کشورهای دیگر هرگز اتفاق نمی افتد بلکه ما در پی گسترش کار با بالابردن تکنولوژی دستگاه ها هستیم و این کار را با حفظ واردات قبلی به انجام خواهیم رساند. منظور ما واردات ماشین آلاتی است که کشور چین هنوز آمادگی تولید آنها را ندارد و از طرفی نیاز روز صنعت ما در ایران است و از آن گریزی نیست.

آینده صنعت چاپ

پرداختن به بخش لیبل در صنعت چاپ ایران نسبت به دیگر بخش های این صنعت جدیدتر به حساب می آید و امروز از هر کس که بپرسید بخش چاپ برای بسته بندی را آینده این صنعت می داند. TMC در این ورطه هم پیشرو بوده و توانسته بخش اعظمی از این بازار را به خود اختصاص دهد. این نکته بارها گفته و شنیده شده که پسته، زعفران یا خرمای ایران به کشورهای دیگر صادر شده و در آنجا بسته بندی شده و بعضاً به خود ایران هم صادر می شود. این نشان می دهد که ما قبل از این توان اجرای یک بسته بندی قابل قبول را نداشتیم و این ضعف صنعت کشور بوده است. این نیاز و خواسته های بازار است که با برآورده شدن به پیشرفت و ارتقاء یک صنعت می انجامد و صنعت چاپ و بسته بندی هم از این قاعده مستثنا نیست.

من در ابتدای عرایضم اشاره کردم که ما در TMC همواره در حال بررسی و رصد بازارهای جهانی هستیم و سعیمان این است که پیشرفته ترین تکنولوژی موجود را به بازار داخلی عرضه کنیم، در مورد لیبل هم TMC همین گونه عمل کرد. تهران ماشین ابزار اولین دستگاه های چاپ لیبل خود را حدود ۱۵ سال پیش به بازار ایران عرضه کرد و امروز سهم عمده ای در بازار این بخش را در اختیار دارد. به جرات می توانم بگویم ماشین هایی که تاکنون توسط ما عرضه شده از سایر ماشین آلاتی که توسط شرکت های دیگر وارد این بخش از صنعت شده، بیشتر بوده است. ما تقریباً با تمام چاپخانه هایی که در بخش لیبل فعالیت دارند، مراوده داریم و خرسندیم که توانسته ایم رضایت آنها را برای ادامه کار با TMC جلب کنیم.

بازار کلی صنعت در چند سال اخیر به تولیدات در تیراژهای بالایی دست یافت و این یعنی نیاز به بسته بندی در آن زیاد شد و وجود دستگاه های قدرتمند اجتناب ناپذیر می نمود. یک مثال ساده برای شما بزنم؛ در زمان گذشته ما در کارخانه های تولیدی دستگاه لیبل چسبان نداشتیم و این کار توسط نیروی انسانی به انجام می رسید که ضمن هزینه های بالاتر از کیفیت و سرعت زیادی هم برخوردار نبود اما این کار به راحتی و با سرعت و دقت بالا توسط دستگاه های ساده و ارزان قیمت لیبل چسبان به وقوع پیوست. مجموع این نیازهای صنعت کشور انقلابی را در بخش لیبل به راه انداخت که شما ثمره آن را امروز در بسته بندی های شکیل تر اجناس تولید داخل می بینید.

دستگاه های مدرن و عظیم چاپ لیبل

انتخاب برنده

ما در سال گذشته و سال جاری دو عدد از دستگاه های مدرن و عظیم چاپ لیبل را در نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران عرضه کردیم که مورد توجه بسیاری قرار گرفت و به سرعت توسط یکی از پیشروهای صنعت لیبل کشور خریداری شد. جناب محبوبی مدیرعامل شرکت کامل برچسب توانست سال گذشته برنده جایزه بهترین چاپ افست از طرف وزارت ارشاد بشود و جایزه خود را از دست وزیر وقت ارشاد دریافت کند. امسال هم، برنده پارسال، دستگاه دوم چاپ افست رول لیبل را از ما تهیه کرد و به مجموعه خود اضافه نمود. این اتفاقات باعث مباهات ما و تشویقمان برای ادامه دادن هر چه بهتر و قوی تر نقشه های آتی مان است و مهر تاییدی بر تلاش های TMC است و نشان می دهد راه انتخابی ما درست بوده است.

برندگان چه می کنند؟

در حالی که اکثر دست اندرکاران صنعت چاپ از وضعیت بغرنج اقتصادی گله مند هستند و آن را سدی در برابر پیشرفت و توسعه کسب و کارشان می دانند، برخی از مجموعه ها توانسته اند دست توسعه بخشی موفق و مثمر بزنند. عده ای از مجموعه های نوین در حال توسعه کسب و کار و گسترش بازارشان هستند و از طرفی برخی چاپخانه های بزرگ و نامدار قدیمی را می بینیم که تعطیل شده و یا تغییر کاربری می دهند؛ چه اتفاقی در حال افتادن است؟

به نظر من مدیران موفق آمده اند در سیستم خود تغییراتی را لحاظ کرده اند و سیستم مجموعه خود را از سنتی به صنعتی و مدرن تبدیل نموده اند. عمدتا این تغییرات به شکلی همه جانبه بوده و علاوه بر ابزار و دستگاه ها به سیستم های مدیریتی و خرید و فروش آنها نیز مربوط است. آنها با کمک از علوم جدید بازاریابی و مدیریت و از طرفی استفاده از ماشین ابزار مدرن توانسته اند بر مشکلاتی چون رکود بازار فائق آیند. آنها قبل از هر خریدی دست به مطالعه و بررسی می زنند و قیمت را سنجش کرده و مدت زمان بازگشت سرمایه را محاسبه می کنند.

مجموعه های که پیشرفت کرده اند با این دید کارشان را دنبال می کنند و بعد از تمام بررسی ها پیرامون موضوع مورد نظر، مثلا خرید یک ماشین جدید ضمن رعایت محاسبات اشاره شده به سایر جایگزین ها هم فکر می کنند و علاوه بر وضعیت اقتصادی خود حالت بازار و وضعیت کسب وکار را نیز در انتخاب خود دخیل می نمایند. آنها موفق شده اند در خرید کالاهای سرمایه ای، مواد مصرفی مورد نیاز، سیستم های فروش و کلیه سیستم های مدیریتی دیگرشان به یک توازن منطقی و قابل اتکا دست یابند.

باید توجه داشته بازار برای همه مشترک است و رکود و رونقش به همه مربوط می شود؛ شاید برخی بگویند مجموعه هایی که در حال رشد هستند با استفاده از رانت و وابستگی های خاصی که دارند موفق به اخذ سفارشات پرسود می شوند و بازار غیرمعمولی دارند، من منکر این تفکر نمی شوم اما مطمئناً این نوع بازار برای همه افراد و مجموعه های در حال رشد صادق نیست، بی شک بسیاری از این افراد از هم رده های ما در بازار بوده اند و خیلی ها در صنف آنها را می شناسند و روند ترقی آنها را دیده اند، این نوع تفکر رانت خواری نسبت به آنها واقعا بی انصافی است. به جای بهانه سازی باید ایراد کار خودمان را پیدا کرده و مشکل عدم رشدمان را بررسی کنیم.

بازار امروز تغییر کرده است

من قبول دارم که بازار امروز با بازار چند سال پیش متفاوت است؛ سن خود من شاید آنقدر نباشد که این مسائل را به چشم دیده باشم اما از بزرگترها و قدیمی های صنف شنیده ام روزگاری بود که مردم برای سفارشات چاپی در جلوی چاپخانه ها صف می کشیدند، آنها با پول نقد در صف ها انتظار آماده شدن کارشان را می کشیدند و تنور چاپخانه ها گرم گرم بود. بازار امروز تغییر کرده است و این بر کسی پوشیده نیست، رقابت به اصلی ترین خصیصه آن تبدیل شده و قطعا کسی که بهترین تصمیمات را اخذ کنند پیروز میدان است.

فردی که درآمد، هزینه ها و جز به جز بخش های کاری دیگر را مدیریت کند و بتواند تعادل خود را در بازارهای پیش رو حفظ نمایند موفق خواهد شد و به توسعه رسیده و از دیگران فاصله قابل توجهی پیدا می کند.

به هر حال هر بنگاه اقتصادی یک ظرفیت خاص دارد و از کوچکترین تا بزرگترین آنها به دنبال توسعه بیشتر هستند، تجربه نشان داده فارغ از اینکه سرمایه در کار هر بنگاه چقدر است، آن بنگاهی که بتواند تناسب را حفظ کند به پیشرفت خواهد رسید. بارها دیده ایم که چاپخانه داران تمامی سرمایه در گردش خود را جمع کرده و تا توانسته قرض و وام گرفته تا بتواند مکانی اختصاصی برای کسب وکار خود تهیه کند، این حرکت بدی نیست اما آیا خارج کردن این درصد بزرگ از سرمایه در هر مقطع زمانی کار درستی است؟ نتیجه این عمل در صورتی که اندیشیده شده و در زمان مناسب نباشد، خودش یکی از دلایل جلوگیری از پیشرفت است. چاپخانه دار به مشتریانش فشار می آورد و شروع به جمع آوری طلب هایش کرده و به اصطاح پولش را از بازار جمع می کند و برای رسیدن به این منظور اگر کمی بیش از حد به مشتری خود فشار بیاورد به سادگی آن را از دست خواهد داد و نتیجه آن نیز معلوم است. آن وقت می بینیم مجموعه همان مجموعه است، نیروها همان و ابزار و کیفیت کار همان اما این سرمایه در گردش مجموعه بوده که کاهش پیدا کرده و باعث رکود کار شده است.

حالت پیش گفته در مورد خرید دستگاه های پیشرفته، مدرن و طبعا گران قیمت هم صادق است. باید دانست که آن دستگاه هر چقدر هم کارآمد باشد به تنهایی کاری نمی کند و نیاز به بخش های تکمیلی دیگری دارد که باید متناسب با آن باشند در غیر این صورت آن مجموعه مثل فردی می شود که یک پایش قوی و دیگری ضعیف باشد، یک دستش کارآمد و دیگری ناتوان باشد و آن وقت یک فرد ضعیف اما متعادل می تواند از آن پیشی بگیرد و در کل قوی تر ظاهر شود.

علاوه بر اینها بحث دانش در کار و اپراتور حرفه ای داشتن و همچنین مباحث سرویس و نگهداری و خدمات رسانی دستگاه هم مطرح است، برای تضمین کیفیت و داشتن بازار باید تمامی چاپخانه همگن و همسان باشد. در همین مورد مثالی میزنم؛ یکی از دوستان چاپخانه دار یک دستگاه نسبتاً جدید هایدلبرگ خریداری کرد که پس از مدتی کار کردن مشکلی در آن پیدا شد. بررسی ها به انجام رسید و مشخص شد که بورد دستگاه خراب است و تعویض آن ۱۱۰ میلیون هزینه در بر دارد. چاپخانه دار هم در آن زمان تازه دستگاه خریده بود و این مبلغ را نداشت، از این رو کار به مشکل بر خورده بود تا اینکه معلوم شد مشکل براساس داغ کردن بورد پیش می آید و با کارگذاری یک فن قابل حل است! مشکل دستگاه مورد نظر با خرید یک پنکه ۵۰ هزار تومانی حل شد چرا که دانش تعمیر و عیب یابی آن در کشور ما وجود داشت. از طرفی دستگاه مدرنی وجود داشت که خراب هم نبود اما برای به روز شدن نرم افزارها و سرویس باید به اینترنت وصل می شد و پشتیبانی آن به صورت آنلاین به انجام می رسید اما به علت تحریم ها کارخانه مرکزی خدمات را به کشور ما نمی داد و این باعث شده بود دستگاهی با قیمتی حدود چهار میلیارد تومان عملاً به یک دکور مزاحم و جاگیر در چاپخانه مبدل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *